Wie jong leest heeft later betere baankansen, een betere mentale gezondheid en zelfs een langere levensduur. Kinderen die thuis geen goed gevulde boekenkast hebben staan krijgen vaak al vroeg te maken met een taalachterstand, die vervolgens moeilijk in te halen is. In het debat over ‘de ontlezing’ wordt vaak gekeken naar digitalisering als hoofdoorzaak. 


Om ongelijkheid in leesontwikkeling tegen te gaan brengt Vodafone Read een interactieve bibliotheek naar de meest vertrouwde leesomgeving van jongeren: WhatsApp. Met de WhatsApp Business API kan een complete keuzeomgeving worden ingericht op basis van geautomatiseerde antwoorden. Voor de woorden die je stuurt krijg je een boek, een korter verhaal, een gedicht of een andere leeservaring terug. In samenwerking met schrijvers, uitgeverijen, scholen of andere partners publiceert Vodafone Read iedere maand een aantal titels in WhatsApp, die vervolgen binnen WhatsApp verrijkt zijn met audiofragmenten, beelden en bijvoorbeeld een persoonlijke boodschap van de schrijver zelf. 


Vodafone Read wordt gepromoot op socials als TikTok en in scholen zelf. De woorden van Vodafone Read kunnen behalve in het directe aanbod eigenlijk overal opduiken, bijvoorbeeld op het strand, op het schoolplein of in online promoties. Zo kun je allerlei verschillende leeservaringen opspeuren, verzamelen en delen. Door in samenwerking met verschillende partijen op deze manier een bibliotheek aan leeservaringen beschikbaar te maken, onderstreept Vodafone de kracht van haar inclusieve netwerk, en laat het met een structurele oplossing zien hoe Vodafone actief meewerkt aan een betere toekomst.


Share by: